rozmiar czcionki: A | A | A

Cele i priorytety

Ponieważ program funkcjonuje na poziomie transnarodowym i promuje walory funkcjonalne regionu Morza Bałtyckiego, jego nadrzędnym celem jest:

Wspieranie zrównoważonego rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego, jego konkurencyjności oraz spójności terytorialnej poprzez połączenie potencjałów ponad granicami.

Program podkreśla zamiar pełnienia roli „pośrednika” w procesie powiększania kapitału społeczno-ekonomicznego poszczególnych obszarów, stwarzając im możliwości współdziałania. Dzięki swojemu zakresowi tematycznemu, program z jednej strony przyczynia się do płynniejszego przepływu kompetencji, towarów, pasażerów i informacji oraz do rozpowszechnienia innowacji ponad granicami państwowymi i regionalnymi w regionie Morza Bałtyckiego, zaś z drugiej – tworzy grunt dla wspólnych działań na rzecz poprawy środowiska Bałtyku i wykorzystywania jego zasobów w zrównoważony sposób. W efekcie programu połączone możliwości poszczególnych obszarów będą stymulować szybszą integrację regionu Morza Bałtyckiego z gospodarką światową oraz jego wewnętrzną konwergencję, wzrost atrakcyjności inwestycji, większą wydajność produkcji w regionie oraz lepszą jakość środowiska.

Program opiera się na czterech priorytetach:

Priorytet 1: Rozwijanie innowacji w całym regionie Morza Bałtyckiego.
Priorytet 2: Zewnętrzna i wewnętrzna dostępność regionu Morza Bałtyckiego.
Priorytet 3: Zarządzanie Morzem Bałtyckim jako wspólnym zasobem.
Priorytet 4: Promowanie atrakcyjnych i konkurencyjnych miast i regionów.


Wszystkie wymienione wyżej priorytety zawierają się w definicji współpracy transnarodowej zawartej w Rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 (art. 6.2).

Priorytet 1 Rozwijanie innowacji w całym regionie Morza Bałtyckiego

Priorytet pierwszy koncentrować się będzie na ułatwieniu generowania i rozpowszechniania innowacji w regionie Morza Bałtyckiego jako pomocy w tworzeniu zintegrowanego otoczenia innowacji, odnosi się on konkretnie do innowacji w zakresie wiedzy przyrodniczej i technicznej oraz organizacyjnej (np. usług biznesowych, projektowania i innych umiejętności związanych z rynkiem).

Kierunki wsparcia w ramach priorytetu 1

1.1. Zapewnienie wsparcia dla źródeł innowacji

  • tworzenie transnarodowych struktur (centra, platformy, sieci) zapewniających usługi dla źródeł innowacji w ich międzynarodowej działalności,
  • tworzenie transnarodowych struktur dla wspierania generowania innowacji w kierunku wiodących technologii w Regionie (np. związanych ze środowiskiem) i dla wspierania MŚP
  • stymulowanie transnarodowych interakcji między przedsiębiorstwami, instytucjami badawczo-rozwojowymi i władzami publicznymi w celu komercjalizacji wynalazków i ekspansji terytorialnej klastrów, szczególnie w E-BSR,
  • tworzenie i stosowanie dobrych praktyk w zakresie wsparcia publicznego dla źródeł innowacji i ich związków z MŚP (czego przykładem jest zapewnianie i dzielenie odpowiedniej technicznej i społecznej infrastruktury lub poprawianie i wykorzystywanie kwalifikacji pracowników),
  • marketing możliwości i osiągnięć BSR  w zakresie międzynarodowych działań źródeł innowacji, np. we  wsparciu dla MŚP.


1.2 Ułatwianie transferu technologii i rozpowszechniania wiedzy w całym BSR

  • rozwój finansowych, organizacyjnych, prawnych i administracyjnych ram wsparcia na poziomie transnarodowym dla instytucji zajmujących się transferem technologii
  • tworzenie transnarodowych struktur i związków (obszary wsparcia, sieci centrów krajowych itd.) dla wsparcia innowacji, kwalifikacji i transferu technologii, poświęconych, w szczególności, lepszemu dostępowi obszarów wiejskich/peryferyjnych BSR do gospodarki opartej na wiedzy i lepszemu dostępowi MŚP do wiedzy i kompetencji dostępnych w BSR
  • integracja MŚP w istniejące transnarodowe klastry współpracy i promowanie specyficznych związanych z MŚP sieci współpracy w BSR
  • wspólne pilotażowe wdrażanie transnarodowo istotnych innowacji w firmach w BSR, zwłaszcza w MŚP i firmach rzemieślniczych (na przykład promocja i transfer wiedzy w zakresie wzorów zarządzania energią alternatywną i odnawialną oraz w zakresie technologii przyjaznej dla środowiska i wydajnej pod względem ekologicznym)
  • harmonizacja programów wsparcia z poziomu krajowego i regionalnego dla transferu technologii i rozpowszechniania wiedzy pomiędzy krajami BSR


1.3. Zwiększanie możliwości społecznych w generowaniu i absorpcji nowej wiedzy

  • wzmacnianie współpracy instytucji i struktur edukacyjnych w szkolnictwie wyższym i kształceniu ustawicznym w celu zapewnienia sprawniejszego rozpowszechniania wiedzy w całym BSR,
  • ułatwianie tworzenia sieci i wymiany dobrych praktyk w całym BSR w zakresie edukacji i innych elementów polityki publicznej, które kształtują środowisko innowacyjne,
  • przygotowywanie i realizacja strategii poprawiających komunikację pomiędzy rożnymi organizacjami wspierającymi (na przykład działającymi na rzecz MŚP), podmiotami zainteresowanymi, grupami społecznymi itd. z myślą o rozpowszechnianiu wiedzy w całym BSR,
  • rozwój dobrych praktyk i wspólne tworzenie rozwiązań pilotażowych w zakresie zainteresowania osób w rożnym wieku, rożnej płci i rożnych zawodów problematyką innowacji oraz promowanie ducha przedsiębiorczości i innowacyjności w BSR,
  • zapewnianie transnarodowo istotnych rozwiązań zwiększających absorpcję wiedzy (na przykład wiedzy technicznej) w rożnych grupach wiekowych.


Priorytet 2 Zewnętrzna i wewnętrzna dostępność regionu Morza Bałtyckiego

Drugi priorytet ma na celu poprawę zewnętrznej i wewnętrznej dostępności regionu Morza Bałtyckiego poprzez promowanie wspólnych rozwiązań transnarodowych w dziedzinie transportu i teleinformatyki, przezwyciężających wpływ barier funkcjonalnych zarówno w rozpowszechnianiu innowacji, jak i przepływie ruchu, a tym samym na zwiększeniu zrównoważonego wzrostu gospodarczego i spójności terytorialnej. Priorytet ten będzie faworyzować podejście z udziałem wielu zainteresowanych podmiotów przy rozwiązywaniu zidentyfikowanych problemów z perspektywy zrównoważonego wzrostu gospodarczego, spójności terytorialnej i lepszej komunikacji z ośrodkami miejskimi.

Kierunki wsparcia w ramach priorytetu 2

2.1. Promowanie działań w zakresie transportu i ICT zwiększających dostępność i zrownoważony wzrost społeczno-gospodarczy

  • opracowywanie i realizacja rozwiązań w celu poprawienia interoperacyjności w zakresie połączeń w relacji port-zaplecze oraz połączeń między sieciami transnarodowymi, krajowymi i regionalnymi (badanie najgorszych przypadków, zwracanie uwagi na dobre przykłady i tworzenie nowych),
  • planowanie i realizacja programów tworzenia Bałtyckich Autostrad Morskich jako przedłużeń i połączeń lądowych korytarzy transportowych,
  • plany działań optymalizujących połączenia lotnicze w BSR w kontekście zrównoważonego rozwoju, wzrostu gospodarczego i dostępności,
  • przygotowywanie inwestycji w dziedzinie transportu publicznego i podnoszenie jego jakości z myślą o poprawie połączeń obszarów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji (na przykład obszarów odległych, obszarów o niskim i rzadkim zaludnieniu itd.),
  • promowanie, opracowywanie i testowanie w całym BSR modeli zrównoważonych alternatyw transportowych, włączając stosowanie biopaliw i poprawianie systemow transportu publicznego w bszarach miejskich,
  • przygotowywanie inwestycji zwiększających absorpcję rozwiązań w dziedzinie ICT w regionach peryferyjnych i wiejskich oraz przeciwdziałanie zjawisku cyfrowego podziału terytorialnego,
  • tworzenie, sprawdzanie i ocena oddziaływania na środowisko rozwiązań w dziedzinie transportu i ICT z uwzględnieniem niskiej gęstości zaludnienia na północy  Regionu i zwiększonego zapotrzebowania na infrastrukturę i usługi transportowe na południu Regionu,
  • budowanie możliwości i harmonizacja polityki w dziedzinie transportu i ICT w różnych krajach  przekładająca się na wszechstronną politykę rozwoju regionalnego, uzupełnianą działaniami edukacyjnymi,
  • tworzenie obejmujących cały BSR ustaleń instytucjonalnych dla zintegrowanej polityki i podejmowania decyzji w zakresie transportu, środowiska i zdrowia.


2.2. Działania pobudzające dalszą integrację w istniejących transnarodowych strefach rozwoju i tworzenie nowych (mających na celu lepsze wykorzystanie potencjału społeczno-gospodarczego sąsiadujących terytoriów)

  • opracowanie multimodalnych rozwiązań transportowych (ze szczególnym uwzględnieniem transportu morskiego, żeglugi śródlądowej i transportu kolejowego) mających na celu eliminowanie wąskich gardeł i uzupełnianie brakujących połączeń między transnarodowymi korytarzami transportowymi oraz umożliwiających przekształcanie ich w transnarodowe strefy rozwoju
  • opracowywanie rozwiązań zabezpieczających stabilizację stref rozwoju określonych i zbadanych w ramach programow Interreg II C i III B (wspólne programy rozwoju transnarodowego i strategie tematyczne, tworzenie zinstytucjonalizowanych struktur służących monitorowaniu i doradzaniu w dziedzinie inwestycji, opracowywanie produktów pod wspólną marką itp.)
  • opracowywanie, testowanie i rozpowszechnianie modeli i narzędzi służących do sprawnego zarządzania transnarodowymi strefami rozwoju.


Priorytet 3 Zarządzanie Morzem Bałtyckim jako wspólnym zasobem

Trzeci priorytet zakłada promowanie gospodarki związanej z morzem i zrównoważonej eksploatacji zasobów morskich poprzez stosowanie środków i podejmowanie działań międzysektorowych, jak również wspieranie zintegrowanego rozwoju obszarów nadmorskich i przybrzeżnych. Priorytet ten odnosi się do kwestii gospodarki morskiej i zasobów morskich, bezpieczeństwa na morzu oraz minimalizacji zagrożeń dla środowiska, planowania i zagospodarowania obszarów przybrzeżnych oraz zintegrowanego zagospodarowania strefy nadmorskiej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na obszary śródlądowe i nadmorskie oraz zarządzanie zasobami w kontekście tendencji do zmiany klimatu i zmian demograficznych w regionie Morza Bałtyckiego.

Kierunki wsparcia w ramach priorytetu 3

3.1. Gospodarka wodna, ze szczególnym uwzględnieniem wyzwań powodowanych przez zwiększone działania gospodarcze i zmiany klimatyczne.


  • działania i strategie mające na celu poprawienie gospodarki wodnej w Morzu Bałtyckim i jego zlewisku (kampanie mające na celu zwiększenie świadomości publicznej w kwestii znaczenia ograniczenia ilości zanieczyszczeń pochodzących z lądu, jakości wody, zaopatrzenia w wodę i ochrony przed powodziami),
  • nowe technologie i rozwiązania w zakresie uzdatniania wody w oparciu o istniejące doświadczenia w BSR,
  • rozpoznanie słabych ogniw/wąskich gardeł w systemach uzdatniania wody wykorzystywanych obecnie w celu zwiększenia ich wydajności (na przykład zmniejszenie koncentracji fosforanów w istniejących systemach), a następnie konkretne inwestycje,
  • działania mające na celu zapobieganie trans granicznym zanieczyszczeniom, włączając promieniowanie jądrowe oraz promowanie środowiskowego zarządzania i standardów,
  • działania, plany działań, strategie i ramy prawne na rzecz osiągnięcia lepszej gospodarki wodnej w celu zminimalizowania wpływów zmiany klimatu,
  • działania i rozwiązania na rzecz lepszej ochrony cennych zasobów morskich (na przykład wspólne testowanie nowo stworzonych środków ochronnych).


3.2. Ekonomiczne gospodarowanie obszarami pełnomorskimi i zrównoważona eksploatacja zasobów morskich

  • strategie, działania i inwestycje w zakresie zrównoważonej eksploatacji zasobów morskich, włączając wprowadzenie najlepszych dostępnych technologii i praktyk, np. w dziedzinie zaawansowanych technologii w kulturze morskiej (akwakulturze), eksploatacji hydratów gazowych, przybrzeżnej energetyce wiatrowej, hodowli ryb, użytkowaniu biomasy, wykorzystywaniu potencjału turystyki podwodnej itd.,
  • działania zorientowane na opracowanie mapy wrażliwości  przestrzeni Morza Bałtyckiego, których efektem ma być wizualizacja zbadanych potencjalnych zasobów morskich oraz wykrycie możliwych obszarów konfliktów.


3.3. Zwiększone bezpieczeństwo na morzu

  • zastosowanie strategii, narzędzi i metod w celu zminimalizowania zagrożeń dla środowiska wynikających zarówno z zagrożeń naturalnych, jak i z działań ludzkich (transport morski, transport rurociągami po dnie morza, turystyka, rybołówstwo itp.),
  • działania i inwestycje na rzecz poprawy gotowości i zdolności reagowania w razie wypadków lub wycieków na morzu (opracowanie planów awaryjnych, wyposażenie na statkach, harmonizacja ram prawnych, zasad, reguł i przepisów),
  • wspólne strategie i działania mające na celu zwiększenie niezawodności transportu morskiego na Morzu Bałtyckim (np. łamanie lodów, bezpieczniejszy transport niebezpiecznych ładunków).


3.4. Zintegrowany rozwój obszarów przybrzeżnych i nadmorskich

  • harmonizacja krajowych planów zagospodarowania dotyczących środowiska morskiego i wspólna ponadnarodowa realizacja ich odpowiednich elementów,
  • usprawnienie krajowych wysiłków w kierunku rozwoju standardów planowania dla obszarów przybrzeżnych,
  • opracowanie i realizacja zintegrowanego zagospodarowania stref nadmorskich w celu budowania kompetencji na poziomie regionalnym i krajowym,
  • przygotowanie scenariuszy, przyjęcie strategii i planów interwencji w zakresie łagodzenia wpływów zmiany klimatu na obszary nadmorskie.


Priorytet 4 Promowanie atrakcyjnych i konkurencyjnych miast i regionów

Czwarty priorytet odnosi się do zagadnień podejmowanych w ramach pozostałych priorytetów z bardziej syntetycznego i kompleksowego punktu widzenia poprzez badania sposobów wykorzystania polityki publicznej do zapewnienia większej konkurencyjności osiedli i ich sieci w regionie Morza Bałtyckiego w skali europejskiej. Zakres tematyczny tego priorytetu obejmuje: współpracę sieci miast, partnerstwa miejsko-wiejskie, rozwój struktury osadniczej w kontekście zmian demograficznych i migracji, kształtowanie środowiska naturalnego i kulturalnego jako czynników sprzyjających konkurencyjności regionu Morza Bałtyckiego oraz opracowywaniu i promowaniu bałtyckich walorów i produktów turystycznych.
    
Kierunki wsparcia w ramach priorytetu 4

4.1. Wzmacnianie rozwoju regionów metropolitalnych, miast i obszarów miejskich jako siły napędowej rozwoju gospodarczego


  • wspólne działania miast i regionów w celu poprawienia i realizacji odpowiednich programów i polityk na poziomie BSR, które zajmują się rozwojem gospodarczym (na przykład w zakresie polityki przedsiębiorczości i polityki dotyczącej MŚP, przyciągania bezpośrednich inwestycji zagranicznych, promowania gospodarki opartej na wiedzy, procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie, jakości środowiska biznesowego, wydajności pracy, ochrony środowiska miejskiego jako podstawy rozwoju, wzmacniania społeczeństwa obywatelskiego jako ważnego czynnika rozwoju, strategii dotyczących zatrudnienia itd.)
  • przygotowywanie inwestycji i wspólnych praktycznych rozwiązań w celu poprawienia świadczenia wysokiej jakości usług społeczno-gospodarczych na poziomie BSR (na przykład w sektorze usług zdrowotnych, transportu publicznego, usług edukacyjnych i usług w zakresie pośrednictwa pracy itd.)
  • realizacja planów działania w zakresie przekształceń gospodarczych obszarów w BSR z mniejszymi i rozrzuconymi strukturami osiedlenia – w ramach partnerstwa złożonego z władz regionalnych i krajowych oraz podmiotów z sektora prywatnego i społecznego
  • opracowywanie praktycznych rozwiązań na poziomie BSR w celu poprawienia stosunków gospodarczych pomiędzy metropoliami i małymi oraz średnimi miastami
  • tworzenie partnerstw miejsko-wiejskich rozwiązujących wspólne problemy rozwojowe (na przykład suburbanizacja, zwiększająca się ilość osób dojeżdżających do pracy z obszarów podmiejskich, wspólne oszczędzanie energii, gospodarowanie alternatywnymi i odnawialnymi źródłami energii, rozwiązania służące powiązaniu turystyki miejskiej i wiejskiej itd.) oraz wspólne budowanie możliwości.


4.2. Strategiczne wsparcie zintegrowanego rozwoju BSR oraz spójności społeczno-gospodarczej i terytorialnej

  • przygotowanie i realizacja wspólnych strategii adaptacyjnych dla obszarów wiejskich w celu ich konwersji (z naciskiem na struktury osadnicze) w celu utrzymania i zwiększenia możliwości znalezienia pracy,
  • przygotowywanie i realizacja międzysektorowych i terytorialnych strategii rozwoju na poziomie panbałtyckim  w celu ukierunkowania transformacji społeczno-gospodarczej Regionu (np. budowanie świadomości marki Regionu Morza Bałtyckiego, przekształcanie struktur osadniczych na obszarach wiejskich, zalesianie, poprawa zrównoważonego użytkowania i zagospodarowania zasobów naturalnych i kulturalnych, rozwijanie sieci obszarów chronionych, zarządzanie transnarodowymi rynkami pracy, itd.),
  • przygotowywanie i realizacja wspólnych strategii w zakresie oszczędzania energii i czystszej produkcji,
  • przygotowywanie i realizacja strategii marketingowych i działań dotyczących atutów regionu Morza Bałtyckiego w biznesie i otoczeniu biznesu (infrastruktura, kultura, przyroda) włączając wnioski dotyczące koniecznych ulepszeń,
  • przygotowywanie i realizacja transnarodowych strategii, działań i modeli adaptacyjnych dotyczących  zmian demograficznych  i procesów migracyjnych,
  • przygotowanie i realizacja wspólnych strategii w zakresie społecznej, gospodarczej i środowiskowej rekultywacji zdegradowanych przez przemysł obszarów,
  • opracowywanie produktów turystycznych regionu Morza Bałtyckiego w oparciu o dziedzictwo kulturowe  tego obszaru i jego walory przyrodnicze (np. planowanie i uruchamianie transnarodowych tras turystycznych, promocja ekoturystyki w BSR oraz turystyki w regionie itd.).


4.3. Wzmacnianie warunków społecznych i wpływów rozwoju miast i regionów (konieczna współpraca z partnerami z Rosji i Białorusi)

  • wspólne działania w zakresie zdrowia publicznego w celu przeciwdziałania chorobom zakaźnym  i w celu zajęcia się społecznymi i gospodarczymi czynnikami powodującymi problemy zdrowotne,
  • wspólne działania w celu zwiększenia bezpieczeństwa i promowania pomocy ratunkowej w przypadku katastrof naturalnych,
  • wspólne działania mające na celu zapewnienie praktyk dobrego rządzenia w domenie publicznej i większe zaangażowanie podmiotów publicznych w transnarodowy rozwój terytorialny i realizację strategii międzysektorowych,
  • wspólne działania mające na celu przeciwdziałanie wyłączeniu społecznemu imigrantów, osób niepełnosprawnych i innych grup narażonych na segregację lub inne problemy społeczne.