rozmiar czcionki: A | A | A

Nowy most kolejowy Bielawa Dolna – Horka połączył Dolny Śląsk z Saksonią

08.12.2016 11:30 11:30

Nowy most kolejowy Bielawa Dolna – Horka na międzynarodowej trasie z Polski do Niemiec od 11 grudnia zapewni dwa razy szybszy przejazd większej liczbie pociągów i możliwość transportu cięższych ładunków. Inwestycja warta 23 mln zł istotnie poprawi jakość połączeń Wschód - Zachód.

Most Bielawa Dolna – Horka istotnie poprawia sprawność i bezpieczeństwo przewozów kolejowych na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi Wschód – Zachód. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza i bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.

- Inwestycja ma olbrzymie znaczenie dla Dolnego Śląska – mówi marszałek Cezary Przybylski – Jak na razie zyska na tym ruch towarowy, co szczególnie istotne ze względu na wielkie inwestycje takie Lufthansa w Środzie Śląskiej czy Mercedes w Jaworze. Dzięki  temu połączeniu czas podróży Wrocław – Berlin zostanie skrócony do 3,5h.

Nowa przeprawa nad Nysą Łużycką ma blisko 160 metrów, tj. o 23 metry więcej, niż poprzednia. Zapewni przejazd pociągów po dwóch torach, ponad dwukrotnie szybciej - nie 50 km/h lecz 120 km/h. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększyły również nośność obiektu, czyli składy będą mogły wozić cięższe ładunki. Tory na nowym moście, podobnie jak zmodernizowana linia E 30, zostaną zelektryfikowane. Sprawny i bezpieczny ruch pociągów pomiędzy granicznymi stacjami - Węglińcem i Horką zapewnią nowoczesne urządzenia automatyki i telekomunikacji. Zadbano również o ochronę środowiska. Konstrukcja toru zapewni cichy przejazd pociągu, a montaż zabezpieczeń ograniczy zanieczyszczenia wody odprowadzanej z mostu.

Koszt realizowanego projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Bielawa Dolna – Horka: budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja” wynosi około 23 mln zł (brutto), z czego prawie 10 mln zł pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycja została zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.