rozmiar czcionki: A | A | A

Najważniejsza debata gospodarcza w Europie Centralnej

18.05.2011 16:06 16:06

3 dni obrad, 100 sesji, 900 panelistów i blisko 6000 osób. Mowa o Europejskim Kongresie Gospodarczym, który w dniach 16-18 maja br. odbył się w Katowicach. W tej największej imprezie biznesowej w Europie Centralnej uczestniczyli ludzie ze świata polityki, gospodarki i mediów. To bezprecedensowe wydarzenie zgromadziło czterech premierów krajów Europy Środkowej: premiera Polski Donalda Tuska, premier Chorwacji Jadrankę Kosor, premiera Czech Petra Nečasa oraz premiera Węgier Viktora Orbána. Kongres otworzył przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek. Głos zabrał także wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Antonio Tajani.

W środowych obradach, które odbyły się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, uczestniczył marszałek Dolnego Śląska Rafał Jurkowlaniec. Podczas sesji ‘Partnerstwo publiczno-prywatne’ przekonywał on, że projekt powierzenia zarządzania drogami wojewódzkimi partnerom prywatnym w ramach PPP,  daje ogromną szansę na doprowadzenie do gruntownej modernizacji sieci drogowej. Uczestnicy panelu rozmawiali także o finansowaniu projektów infrastrukturalnych w oparciu o ten projekt, procedurze zawierania umów oraz uregulowaniach prawnych.
Marszałek uczestniczył również w obradach dotyczących transportu publicznego i otwartości komunikacyjnej jako warunku koniecznym do rozwoju gospodarczego i poprawy jakości życia mieszkańców miast. Paneliści zaznaczyli, że ważną kwestią, w celu możliwości spełnienia tego warunku, jest łatwość przemieszczania się wewnątrz aglomeracji, utworzenie Linii Wysokich Prędkości, a także rozwój dróg wodnych i lotniczych.

Dzisiejszy dzień obrad to także temat szeroko pojętego hutnictwa, osiągnięć w dziedzinie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Europie Środkowo-Wschodniej i inwestycji w infrastrukturę będących kluczem do rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Z kolei Agencja Rozwoju Przemysłu zorganizowała sesję dotyczącą motoryzacji, a w szczególności skutków kryzysu w tej branży dla Polski i Europy. Spółka zainicjowała także temat atrakcyjności krajów Europy Środkowo-Wschodniej pod względem liczby inwestycji zagranicznych. Ważny temat poruszany dzisiejszego dnia to także priorytety europejskiej polityki transportowej. Uczestnicy Kongresu starali się rozstrzygnąć kwestię tego, kto ma płacić za infrastrukturę transportową: podatnicy czy użytkownicy. Omówili także projekty komunikacyjne realizowane w ramach przygotowań do Euro 2012, przed wszystkim skupiając się na budowie autostrad.

****
Pierwszego dnia Kongresu, 16 maja br., najwięksi przedsiębiorcy i ekonomiści naszego kontynentu dyskutowali o funkcjonowaniu gospodarek Europy Środkowo-Wschodniej, perspektywach ich rozwoju i analizowali ich sytuację ekonomiczno-społeczną. Poruszyli także kwestie skutecznej rywalizacji na globalnym rynku z najbardziej ekspansywnymi gospodarkami krajów Azji i obu Ameryk. Poniedziałek to również ogólnopolskie spotkanie menedżerów ochrony zdrowia, czyli debata o pakiecie projektów ustaw zdrowotnych, podsumowanie tzw. planu B i kontraktowanie świadczeń opieki zdrowotnej.

17 maja, drugi dzień tych najważniejszych debat gospodarczych w Europie Centralnej, poświęcony był energetyce. Uczestnicy mówili m.in.: o wyzwaniach i szansach polskiej oraz europejskiej branży energetycznej, kwestiach dotyczących funkcjonowania i regulacji rynku energetycznego oraz bezpieczeństwie energetycznym UE. Nie zabrakło także sesji poświęconych pakietowi klimatyczno-energetycznemu oraz europejskiemu systemowi przesyłu gazu - idei gazowego korytarza północ-południe. Jednym z głównych bloków tematycznych tego dnia, były także finanse, przede wszystkim publiczne i fundusze unijne. 17 maja br. miały miejsce również różnorodne panele o innowacjach w dziedzinie nauki i biznesu. Kolejne z licznych zagadnień, jakie zostały omówione podczas drugiego dnia imprezy biznesowej to przede wszystkim przesłanki polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej oraz rozwój polskiego rynku kolei, portów lotniczych i przewozów cargo.