rozmiar czcionki: A | A | A

W Brukseli o szybkich kolejach

12.07.2011 13:50

Koleje dużych prędkości były tematem przewodnim seminarium, które odbyło się w Brukseli w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej. Spotkanie otworzył Gerhard Stahl, Sekretarz Generalny Komitetu Regionów, a wystąpili m.in. Cezary Grabarczyk, Minister Infrastruktury, Zbigniew Szafrański, Prezes Zarządu PKP PLK oraz marszałkowie województw, w tym marszałek Dolnego Śląska Rafał Jurkowlaniec.

Podczas seminarium ‘Koleje Dużych Prędkości na rzecz spójności terytorialnej UE’ wybrane regiony europejskie zaprezentowały wdrożone na swoim terenie konkretne przykłady projektów z zakresu infrastruktury transportowej oraz podzieliły się pozyskanymi w tym polu dobrymi praktykami. Konferencja posłużyła również za forum do dyskusji nad możliwościami finansowania inwestycji z zakresu Kolei Dużych Prędkości oraz nad tym, czy rozwój KDP poprawi kolejowe przewozy pasażerskie regionów europejskich poprzez zapewnienie dostępu do nowoczesnych usług transportowych, tworzenie nowych miejsc pracy i przyspieszenie postępu technologicznego.

Rynek kolejowy przewozów pasażerskich w Europie przechodzi obecnie znaczące przekształcenia, a stworzenie systemu Kolei Dużych Prędkości (KDP) na obszarze UE jest jednym z kluczowych aspektów dyskusji nad przyszłością europejskiej polityki transportowej. W świetle bieżącej dyskusji na temat rewizji kształtu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz założeń zawartych w przyjętej niedawno Białej Księdze polityki transportowej, zebrani uczestnicy seminarium rozmawiali o spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej UE oraz ich wpływu na konkurencyjność Europy w globalnej gospodarce. Wiodącym tematem była także dyskusja nad tym, czy KDP są motorem zmian sieci połączeń kolejowych. Ponadto, odwołując się do celów przedstawionych w strategii Europa 2020, w centrum uwagi znalazły się także kwestie rozwoju systemu Kolei Dużych Prędkości, jako kluczowego elementu służącego realizacji celów klimatycznych, takich jak obniżenie emisji CO2.

W ciągu ostatnich lat planowane inwestycje kolejowe w państwach UE koncentrowały się w znacznej mierze na rozwoju sieci szybkich kolei. Ich celem było utworzenie do roku 2025  zintegrowanej sieci w zachodniej części Europy. Spowodowało to wytworzenie w nowych krajach członkowskich potrzeby modernizacji infrastruktury kolejowej i zapewnienia jej spójności z istniejącymi już trasami. Nowoczesne społeczeństwo i gospodarka oparta na wiedzy wymagają sprawnego transportu, redukującego do minimum czas podróży. Aby sprostać właśnie temu wyzwaniu, Polska prezentuje nowy program w dziedzinie rozwoju szybkich kolei, zakładający utworzenie do 2020 roku linii KDP na trasie Warszawa-Łódź-Wrocław/Poznań (tzw. linia ‘Y’). Inwestycja ta powinna przyczynić się do dalszego rozwoju w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich na trasach E65 i E59 oraz utworzenia połączeń międzynarodowych z krajami sąsiadującymi, w tym Rail Baltica. Wówczas osiągnięta zostanie pełna integracja sieci kolejowej i Kolei Dużych Prędkości w Europie. Dziś w Brukseli o kosztach budowy linii ‘Y’ i zakupu taboru mówił minister Grabarczyk.  Szef resortu infrastruktury oszacował je na ok. 22 mld zł dodając jednocześnie, że realne koszty będą znane po wykonaniu studium wykonalności. Jego pierwsza część ma zostać przedstawiona do końca roku, drugą mamy poznać za ok. 18 miesięcy.