rozmiar czcionki: A | A | A

Już 100 km drogi ekspresowej S3 w realizacji na Dolnym Śląsku!

01.10.2015 09:38

30 września 2015r. podpisana została umowa na budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Jawor - Bolków. To jedna z dwóch umów na realizację w sumie 36 – kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 od Legnicy do Bolkowa i zarazem szósta na budowę drogi ekspresowej S3 na terenie Dolnego Śląska! W uroczystym podpisaniu umowy obok przedstawicieli Rządu, Wojewody Dolnośląskiego udział wziął Cezary Przybylski Marszałek Województwa Dolnośląskiego.

Umowa na odcinek drogi ekspresowej S3  od Jawora do Bolkowa przewiduje, że 16 – kilometrowy  odcinek drogi ekspresowej  zostanie zaprojektowany i wybudowany w okresie 36 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem z realizacji robót okresów zimowych trwających  od 15 grudnia do  15 marca.

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Jawor-Bolków zrealizowana zostanie przez firmę Mota Engil. Wartość umowna zadania wynosi ok. 345 mln zł.

Już w przyszłym tygodniu GDDKiA planuje podpisanie umowy  z wykonawcą sąsiedniego, prawie 20 – kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S3 od Legnicy do Jawora.

Tym samym wrocławski Oddział GDDKiA kontynuuje wielki program infrastrukturalny, który zgodnie z założeniami Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2015-2023 (z perspektywą do 2025) przewiduje budowę prawie 400 km nowych dróg na Dolnym  Śląsku za kwotę ponad 10 mld zł (tj. S3, S5, A18 rozbudowa dk8,  obwodnice: Bolkowa, Głogowa, Wałbrzycha i Kłodzka).


Oddanie do ruchu obu odcinków drogi ekspresowej S3 od Legnicy  do Bolkowa
 planowane jest w 2018 r.


Informacja o drodze ekspresowej S3:

Droga ekspresowa S3 stanowi element korytarza paneuropejskiego - Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC - The Central European Transport Corridor). Jako fragment europejskiej trasy E65 wiodącej z północy
na południe Europy, docelowo połączy miasto Malmö w Szwecji, będące ważnym ośrodkiem gospodarczym i portowym, z południem Europy, a dokładniej z miejscowością Chania w Grecji.


Na terenie Polski droga ekspresowa S3 przebiega południkowo od zespołu portów morskich Szczecin - Świnoujście na północy następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice miast Gorzowa Wielkopolskiego i Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski w Lubawce.
Droga ekspresowa S3 będzie mieć kontynuację na terenie Republiki Czeskiej na podstawie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Czeskiej
o połączeniu drogi ekspresowej S3 po stronie polskiej i drogi ekspresowej R11 po
stronie czeskiej. W listopadzie b.r. GDDKiA planuje wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie z programu CEF „Łącząc Europę” ( Connecting Europe Facility) dla prawie 32 – kilometrowego odcinka od Bolkowa przez Lubawkę do  granicy polsko-czeskiej.

Główne cele inwestycji:
    ułatwienie  międzynarodowego transportu drogowego,
    skomunikowanie terenów przygranicznych, poprzez autostradę A4 i sieć dróg ekspresowych, z centralną Polską,
    poprawa warunków jazdy i bezpieczeństwa ruchu,
    zmniejszenie oddziaływania transportu drogowego na środowisko,
    dopuszczenie ruchu pojazdów ciężkich o nacisku do 115 kN na oś,
    wyprowadzenie ruchu tranzytowego z drogi krajowej nr 3 i drogi krajowej nr 5 
poza rejon miasta Jawor i Bolków.


Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Legnica-Bolków przewiduje:
    budowę odcinka drogi ekspresowej o długości około 36  km o przekroju
2 x 2 pasy ruchu w każdą stronę, pas awaryjny oraz pas dzielący min. 5 m,
    budowę 4 węzłów drogowych: „Jawor”, „Jawor II”, „Paszowice” oraz „Bolków”,
    przebudowę dróg poprzecznych przecinanych drogą ekspresową w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji,
    budowę dróg dojazdowych i wewnętrznych w pasie drogowym drogi ekspresowej przeznaczonych dla obsługi przyległego do drogi terenu oraz umożliwienia dojazdu
do urządzeń związanych z funkcjonowaniem drogi ekspresowej,
    budowę 6 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3, nad droga powiatową, krajową, wałem zbiornika przeciwpowodziowego  oraz linią PKP,
    budowę 15 wiaduktów nad drogą ekspresową S3 w ciągu dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich i krajowych,
    budowę 4 mostów w ciągu drogi ekspresowej S3,
    budowę dwóch miejsc obsługi podróżnych (MOP)
    budowę dwóch Obwodów Utrzymania Drogi
    budowę elementów ochrony środowiska


Na powyższym odcinku drogi ekspresowej S3 przewiduje się budowę trzech miejsc lądowania śmigłowców ratunkowych na MOP Jawor i na Obwodzie Utrzymania Drogi.


Żródło: GDDKiA/DUW/UMWD