Debata o kampanii „Tajemniczy Dolny Śląsk”

16.01.2013 12:00 12:00

„Promocja wizerunkowa regionów” to temat debaty, do której doszło dziś w warszawskiej siedzibie wydawcy tygodnika „Newsweek” i miesięcznika „Forbes”. Podczas dyskusji za główny przykład posłużyła kampania promocyjna naszego województwa: „Tajemniczy Dolny Śląsk”, a jej najważniejsze założenia przedstawił marszałek Rafał Jurkowlaniec.

Marszałek Jurkowlaniec znalazł się dziś w gronie ekspertów dyskutujących o promocji wizerunkowej regionów ponieważ w lutym 2012r. w całej Polsce i 46 krajach Europy rozpoczęła się  kampania „Tajemniczy Dolny Śląsk” promująca nasze województwo. W grudniu 2012r. samorząd Dolnego Śląska rozpoczął drugą odsłonę kampanii pt. „Dolny Śląsk. Dotknij tajemnicy”.

Marszałek Jurkowlaniec opowiadał dziś o celach i efektach obu tych akcji wizerunkowych oraz o tym w jaki sposób promocja wizerunku regionu wpływa na rozwój turystyki.  Dzięki pierwszej odsłonie kampanii o Dolnym Śląsku usłyszeli mieszkańcy 46 krajów europejskich. W sumie film promocyjny obejrzało ponad 122 mln odbiorców. Był on również wyświetlany w Internecie gdzie w sumie odnotowano blisko 25 mln odsłon. W efekcie w miejscach, które pokazano w filmie w porównaniu z 2011r. odnotowano zwiększenie ruchu turystycznego np. do Krzeszowa w 2012r. przyjechało ok. 30 proc. więcej turystów, Stawy Milickie odwiedziło 40 proc. więcej.


W debacie zorganizowanej przez wydawcę tygodnika „Newsweek” i miesięcznika „Forbes”, wzięli udział m.in.: prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafał Szmytke oraz prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak. Goście rozmawiali przede wszystkim o tym, w jakim stopniu kampanie promocyjne zwiększają ruch turystyczny, a także, czy są receptą na ożywienie gospodarcze regionów. Podczas dyskusji za główny przykład służyła kampania promocyjna naszego województwa: „Tajemniczy Dolny Śląsk”. Zorganizowana dziś debata jest częścią cyklu dyskusji zaplanowanych pomiędzy kolejnymi edycjami Kongresu Regionów w Świdnicy.


***


Rozpoczętą w lutym 2012r. kampanię telewizyjną „Tajemniczy Dolny Śląsk” mogliśmy zobaczyć w kilkudziesięciu kanałach telewizyjnych, tj. w: TVN, TVP 1 i 2, Polsacie, Discovery, National Geographic, a także w Eurosporcie. Dzięki filmowi promocyjnemu (można zobaczyć go tutaj) o Dolnym Śląsku usłyszeli mieszkańcy 46 krajów europejskich, a spot obejrzało w sumie ponad 122 mln odbiorców. Efektem kampanii było zwiększenie ruchu turystycznego w miejscach, które pokazano w filmie np. w porównaniu z 2011r. do Krzeszowa w 2012r. przyjechało ok. 30 proc. więcej turystów, Stawy Milickie odwiedziło 40 proc. więcej turystów a Zamek Książ 11 proc. więcej. Analizie poddano również ruch turystyczny na Dolnym Śląsku w trzecim kwartale 2012 roku. Liczba osób korzystających z obiektów tzw. „zbiorowego zakwaterowania” osiągnęła poziom ok. 2 mln osób, z czego ponad 20 proc. stanowili turyści zza granicy. W porównaniu z 2010r. jest to o ok. 7 proc więcej. Całkowity koszt kampanii wyniósł 7, 6 mln zł., z czego 70 proc. pokryły środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.


***


Zaprezentowana w grudniu 2012r. druga odsłona kampanii „Dolny Śląsk. Dotknij tajemnicy” to dwa spoty (można je zobaczyć tutaj i tutaj), pokazujące 9 miejsc w naszym województwie. Pierwszy pokaz na antenie ogólnopolskich telewizji odbył się w Wigilię, a na początku 2013r. filmy (w wersji anglojęzycznej) pokazano w 59 krajach na antenie Eurosportu (na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii emitowano wersje niemieckojęzyczne). W sumie w całym 2013 roku zaplanowano ok. 13 tys. emisji. Samorząd województwa na drugą odsłonę kampanii promocyjnej przeznaczył w sumie 8,9 mln zł (70 proc. to pieniądze z EFRR).


***


Kampania promocyjna „Tajemniczy Dolny Śląsk” i „Dolny Śląsk. Dotknij tajemnicy” to kolejna część realizacji strategii wizerunkowej województwa przewidzianej na lata 2011-2013. Jej celem jest budowanie rozpoznawalności i identyfikacji marki naszego regionu, jako województwa atrakcyjnego turystycznie, o niezwykłej i nie do końca odkrytej historii.