rozmiar czcionki: A | A | A

Złożenie sprawozdania finansowego w urzędzie skarbowym

29.04.2019 09:59 09:59

Jak co roku organizacje pozarządowe, zgodnie z ustawą o rachunkowości, mają obowiązek sprawozdawczy za ubiegły rok - wobec urzędu skarbowego. Nie mają go tylko organizacje, które wybrały księgowość podatkową uproszczoną (uproszczona ewidencja przychodów i kosztów).

Od 2019 roku sprawozdanie finansowe organizacji pozarządowej jest sporządzanie i podpisane elektronicznie. Również wysyłka do urzędów skarbowych odbywa się drogą elektroniczną.


Za nami etap wytworzenia i podpisania sprawozdania finansowego, a przed nami czas zatwierdzenia i wysłania dokumentu do właściwego urzędu skarbowego.
To, kto zatwierdza sprawozdanie finansowe wskazane jest w statucie organizacji pozarządowej. W stowarzyszeniach zarejestrowanych w KRS, praktyką jest zaopiniowanie sprawozdania finansowego przez komisję rewizyjną, a następnie walne zgromadzenie członków stowarzyszenia dokonuje zatwierdzenia w formie uchwały.

W statutach stowarzyszeń spotyka się również prostsze rozwiązania zatwierdzenia sprawozdania finansowego – bez udziału członków stowarzyszenia, to znaczy bez corocznego zwoływania walnego zgromadzenia członków. Polega to na tym, że zarząd stowarzyszenia sporządza sprawozdanie finansowe a komisja rewizyjna je zatwierdza. Może być również tak, że to zarząd stowarzyszenia sporządza i zatwierdza sprawozdanie finansowe na podstawie opinii komisji rewizyjnej. A co dzieje się, jak w statucie nie ma informacji o sposobie zatwierdzenia sprawozdania finansowego? Wtedy przychodzi nam z pomocą ustawa prawo o stowarzyszeniach.  Art. 11 ust 1 reguluje taka sytuację – „najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zgromadzenie członków. W sprawach, w których statut nie określa właściwości władz stowarzyszenia, podejmowanie uchwał należy do walnego zebrania członków.”
Inaczej wygląda zatwierdzenie sprawozdania finansowego fundacji. Jeśli w fundacji działa tylko zarząd, to zarząd sporządza i przyjmuje (zatwierdza) sprawozdanie finansowe.  Gdy w fundacji działa rada fundacji, to z zasady ona zatwierdza sprawozdanie finansowe.

Roczne sprawozdanie finansowe organizacji pozarządowej podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający nie później niż 6 miesięcy od dnia bilansowego. W zdecydowanej większości ngo, rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, a zatem na zatwierdzenie sprawozdania finansowego za 2018 rok mamy czas do końca czerwca 2019 r.

Organ zatwierdzający, przygotowuje uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie finansowe w wersji papierowej, na której składają podpisy osoby z tego organu (wskazane w statucie organizacji). Następnie dokument należy zeskanować lub zrobić cyfrowe zdjęcie i zapisać w folderze, w którym znajduje się już plik z podpisanym elektronicznym sprawozdaniem finansowym organizacji.
W ciągu 10 dni od dnia zatwierdzenia, należy wysłać do urzędu skarbowego elektroniczne sprawozdanie finansowe wraz z uchwałą zatwierdzającą. Ostatecznym terminem na wysłanie sprawozdania jest 10 lipiec 2019 r. Sprawozdanie można przesłać do urzędu skarbowego na pomocą platformy ePUAP (elektroniczna skrzynka podawcza) https://obywatel.gov.pl/wyslij-pismo-ogolne lub nagrać pliki sprawozdania i uchwałę zatwierdzającej na płytę CD lub pendriv i wysłać pocztą z dopiskiem „sprawozdanie finansowe za 2018 r.” lub zanieść do właściwego urzędu skarbowego.
Za przekazanie sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego odpowiedzialny jest zarząd. Nie może przesłać sprawozdania do urzędu skarbowego np. księgowa posiadająca upoważnienie UPL 1. Formularz ten przeznaczony jest do udzielenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą drogi elektronicznej - nie może, zatem stanowić umocowania pełnomocnika do wysłania sprawozdania finansowego.

Najlepiej by sprawozdanie finansowe wysłał członek zarządu z własnego konta na platformie ePUAP.

ARTYKUŁ DO WYDRUKU [PLIK]


Doradca
Andrzej Stachowiak