rozmiar czcionki: A | A | A

Uproszczony formularz oferty i sprawozdania dla „małych grantów”.

29.04.2016 07:47 07:47

Zgodnie z ostatnią nowelizacją Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 2015 r. do tzw. "małych grantów" powinny być wprowadzone uproszczone wzory oferty i sprawozdania. 25 kwietnia 2016 r. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało rozporządzenie w tej sprawie. Nowe formularze zaczną obowiązywać od 10 maja.

Rozporządzenie określa:
1.    uproszczony wzór oferty realizacji zadania publicznego, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2.    uproszczony wzór sprawozdania z realizacji zadania publicznego, o którym mowa w art. 19a ust. 1 ustawy o działalności pożytku.


Nowe formularze są znacząco uproszczone. Część merytoryczna składa się tylko z dwóch pól – opisu zadania i rezultatów. Zdecydowanie prostszą konstrukcję ma też budżet. Zrezygnowano z pozostałych pól, w tym z harmonogramu.
Rozporządzenie wraz z nowymi formularzami wzoru oferty i sprawozdania znajdują się w załączeniu.


Poniżej przypominamy czym jest procedura „małych grantów”.
Tryb „małych grantów” opisany jest w art. 19 a Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Z założenia jest to tryb uproszczony wobec otwartego konkursu ofert.


Dotacja przyznawana tym trybem obwarowana jest warunkami:
1.    zadanie ma charakter lokalny lub regionalny;
2.    wysokość dotacji nie może przekroczyć 10 tys. złotych (przy czym to organizacja decyduje czy jest to forma powierzenia czy wsparcia realizacji zadania publicznego);
3.    zadanie nie może trwać dłużej niż 90 dni;
4.    w jednym roku kalendarzowym jedna organizacja może dostać w tym trybie nie więcej niż 20 tys. złotych;
5.    z całej puli dotacji planowanej przez dany urząd na „małe granty” może być przeznaczone maksymalnie 20% środków.


Oferta, która wpływa do urzędu w ciągu 7 dni jest upubliczniana w BIPie, na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej urzędu. Przez kolejne 7 dni każdy może do niej zgłosić uwagi. Po rozpatrzeniu uwag Zarząd Województwa decyduje czy zawrzeć z organizacją umowę. Jeśli decyzja jest pozytywna umowa jest zawierana niezwłocznie.


Do tej  pory, do tego trybu stosowano wzory oferty takie same jak w przypadku otwartych konkursów ofert. Od 10 maja we wszystkich samorządach w Polsce, wnioski składane w trybie art. 19a  powinny być przygotowywane już na nowych formularzach. Do zadań realizowanych w tym trybie stosować należy ten sam ramowy wzór umowy, który obowiązuje przy otwartych konkursach ofert.



Opracowała: Karolina Furmańska
Doradca dla organizacji pozarządowych
Regionalny Punkt Konsultacyjno-Doradczy dla organizacji pozarządowych
Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego