rozmiar czcionki: A | A | A

SOWA zamiast GWA – aplikowanie o środki w Programie Operacyjnym Wiedza, Edukacja, Rozwój

04.05.2015 13:31 13:31

W poprzednim okresie programowania organizacje pozarządowe najczęściej wnioskowały o unijne środki w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dla celów złożenia wniosku korzystały z Generatora Wniosków Aplikacyjnych. Po kilku latach wszyscy zdążyli się przyzwyczaić do sposobu jego funkcjonowania, wad, zalet i pojawiających się co jakiś czas (aczkolwiek nie tak często, jak w przypadku Generatora Wniosków Płatniczych) nowych wersji.

Nowe rozdanie to nie tylko nowe priorytety wsparcia, nowe programy, ale także – nowe narzędzia. Niewątpliwie miejsce po PO KL zajmie PO WER. A do złożenia wniosku w ogłoszonym w ramach tego programu konkursie niezbędne jest skorzystanie z Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych (SOWA).
System dostępny jest pod adresem: https://www.sowa.efs.gov.pl


W pierwszym etapie udostępniania systemu SOWA uruchomiona została jedynie obsługa projektów realizowanych przez powiatowe urzędy pracy w ramach poddziałań 1.1.1 oraz 1.1.2. Opracowana została także Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu pozakonkursowego powiatowego urzędu pracy finansowanego ze środków Funduszu Pracy.


Kolejne etapy obejmują uruchomienie obsługi pozostałych projektów oraz przekazanie Instrukcji wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO WER 2014-2020.

Dostępny jest już nabór w programach mobilności ponadnarodowej (działanie 4.2) – wnioski można wypełniać w systemie. System działa on-line, nie ściągamy – jak miało to miejsce w przypadku Generatora Wniosków Aplikacyjnych – żadnego programu, aplikacji i nic nie instalujemy.
Aby to zrobić, należy założyć konto. I tutaj uwaga: zdarza się, że w jednej organizacji dostęp do konta otrzymuje kilka osób (np. do generatora ofert FIO itp.)-  tak, by móc pracować nad wnioskiem wspólnie. Aby coś takiego było możliwe w PO WER, należy najpierw założyć jedno ogólne konto dla organizacji, będące zarazem imiennym kontem jednej osoby, a następnie – umożliwić dostęp dla pozostałych osób poprzez nadanie im odpowiednich uprawnień w systemie.


W praktyce wygląda to tak:
W formularzu rejestracyjnym należy podać nazwę użytkownika (np. nazwę organizacji, akronim, skrót), następnie podać adres e-mail (pod który przyjdą dalsze instrukcje itp.) oraz stworzyć hasło dostępu. Osoba zakładająca konto zakłada je na siebie, w związku z czym musi też podać swoje imię i nazwisko.

 

Po uzyskaniu dostępu można:
1)W zakładce „moje dane” sprawdzić dane do konta, dokonać ich edycji, wygenerować raport PDF z danymi do konta. Jest tam również dostępna opcja zmiany hasła, a także statystyki dotyczące ostatniego logowania, czasu pracy itp.
2)W zakładce „wnioskodawca/ beneficjent” wpisać dane wnioskodawcy, czyli naszej organizacji (korzystając z przycisku „edytuj”)
3)W zakładce „użytkownicy” – dodać inne osoby, które będą mogły korzystać z tego konkretnego konta
4)W zakładce „projekty” – przejrzeć swoje projekty i wygenerować dotyczące ich raporty.


System zawiera również informacje o prowadzonych naborach wniosków (działa zatem trochę także jako wyszukiwarka aktualnych konkursów) oraz listę najczęściej zadawanych pytań, w których znajdują się m.in. dotyczące sposobu rozpoczęcia tworzenia wniosku i sposobu złożenia wniosku.

 
Aby złożyć  wniosek, należy wejść w szczegóły konkretnego naboru, a następnie kliknąć „Rozpocznij tworzenie wniosku”. Na wstępie wpisać należy tytuł projektu, potem zaś wypełniać poszczególne pola zgodnie z Instrukcją przypisaną do konkretnego działania (poddziałania). Sam układ wniosku jest właściwie podobny do tego,  z jakim mieliśmy do czynienia w PO KL. Po lewej stronie wyświetla się pasek z zakładkami oznaczającymi poszczególne części projektu.  Wśród nich znajdziemy znane już: Informacje o projekcie, Wskaźniki i cel projektu, Grupy docelowe, Zadania, trwałość rezultatów, Potencjał, doświadczenie, sposób zarządzania projektem itd. Wypełnienie jednej części warunkuje dostęp do kolejnej.


Podobnie jak GWA, tak i SOWA ma opcję sprawdzenia wniosku. Można też załączać pliki (jeśli jest taka konieczność, tj. wynika to z instrukcji lub regulaminu) w wersji elektronicznej. Przygotowane w systemie wnioski mają swoje sumy kontrolne (suma kontrolna wyświetla się po kliknięciu przycisku „sprawdź”) i nadal trzeba pamiętać o porównaniu sumy kontrolnej z wydruku i z systemu.

 

Jolanta Kluba
Doradca dla organizacji pozarządowych