rozmiar czcionki: A | A | A

Elektroniczna wysyłka PIT i CIT za rok 2014

11.03.2015 14:36 14:36

Rok 2015 przynosi wiele zmian w działalności organizacji pozarządowych. Z tych najistotniejszych warto zwrócić uwagę na sposób przekazywania dokumentów rozliczeniowych dotyczących roku 2014.

Warto pamiętać przede wszystkim, że wysyłka formularzy PIT i CIT za rok 2014 odbyć musi się drogą elektroniczną.


Od zasady są wyjątki, podobne do tych, jakie stosuje ZUS w zakresie składania deklaracji rozliczeniowych. Formę pisemną zachować mogą zatem jedynie płatnicy, którzy są obowiązani sporządzić informacje lub roczne obliczenie podatku za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników. Tutaj jednak uwaga: nie ma znaczenia forma zatrudnienia tych osób czy też tytuł, z którego pochodzą wypłaty (umowa o pracę, umowa cywilnoprawna kontrakt menedżerski, świadczenie na rzecz byłego pracownika). Podobnie roli żadnej nie odgrywa kwestia dotycząca sposobu opodatkowania: czy jest to umowa opodatkowana według skali, czy też ryczałtowo (np. umowy zlecenie i dzieło do 200 zł). Jeśli była umowa, która wiązała się z podatkiem dochodowym od osoby fizycznej, oznacza to, że należy osobę, z którą zawarto tę umowę, potraktować jako podatnika rozliczanego przez danego płatnika.

 

Obowiązek wysyłki w formie elektronicznej dotyczy także druków CIT-8 (wraz z załącznikami) oraz IFT-2/IFT-2R stosowanych u podatników i płatników podatku dochodowego od osób prawnych. Nie można już sporządzać i składać tych dokumentów w wersji drukowanej, poza wyjątkami. Te podmioty, które mogą składać w formie papierowej formularze PIT, zachowują jeszcze prawo do złożenia w tradycyjnej wersji formularzy CIT.


Wbrew wcześniejszym zapowiedziom: podmioty, które nie są osobami fizycznymi pełniąc funkcję płatnika muszą się posługiwać bezpiecznym podpisem elektronicznym. Nie mają możliwości składania podpisu przez ePUAP.

 
Ponadto bez względu na to, czy dokument elektronicznie podpisuje prawny przedstawiciel płatnika (członek zarządu, prezes itp.), czy osoba, która nie posiada uprawnień do reprezentacji (pracownik, zleceniobiorca, osoba z biura rachunkowego), należy złożyć w urzędzie skarbowym w formie papierowej druk UPL-1. W druku tym wskazuje się osobę, która będzie przekazywać dokumenty drogą elektroniczną do urzędu skarbowego. W przypadku braku tego dokumentu lub przesłania wersji elektronicznej dokumentów przez osobę inną niż w nim wskazaną, urząd skarbowy po prostu tych dokumentów nie przyjmie.

 
Dokumenty można wysłać wykorzystując:
•używany program księgowy, mający moduł wysyłania deklaracji elektronicznie,
e-deklaracje.gov.pl (wtyczka e-deklaracje)
•lub Uniwersalną Bramkę Dokumentów.

 

Jeśli pod koniec stycznia został wysłany dokument w wersji papierowej, mimo że organizacja spełnia przesłanki, by wysyłać drogą elektroniczną, urząd skarbowy potraktuje to jako brak złożonego dokumentu (sprawdzi to na podstawie liczby złożonych PIT 11). Dlatego też w takiej sytuacji warto od razu składać czynny żal i jednak wysłać dokument(y) w formie elektronicznej, jeszcze zanim wezwie nas do tego urząd skarbowy (wówczas może wiązać się to już z karą).

 

Jolanta Kluba
Doradca dla organizacji pozarządowych