Internacjonalizacja klastrów
07.03.2016 14:04
Publikacja Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dotycząca internacjonalizacji klastrów
Małe i średnie firmy w porównaniu z przedsiębiorstwami wielonarodowymi mają mniejsze możliwości nawiązania współpracy międzynarodowej ze względu na swoje ograniczone możliwości finansowe i mniejszą skalę działań operacyjnych.
Skutecznymi platformami internacjonalizacji MSP mogą być klastry, ponieważ umożliwiają lepsze wykorzystanie ekonomii skali oraz skuteczniejszą identyfikację projektów i możliwości współpracy. Organizacje zarządzające klastrami (koordynatorzy) mogą zaoferować przedsiębiorcom wiele usług ułatwiających internacjonalizację i skutecznie pośredniczyć w procesie wspierania internacjonalizacji MSP i klastrów.
Niniejsza publikacja ma formę praktycznego podręcznika, bogato ilustrowanego opisami ciekawych praktyk i przykładów projektów, wyjaśniająca w sposób przystępny i zrozumiały model procesu internacjonalizacji i wspomagająca realizację poszczególnych jego etapów.
Publikacja otwiera się po kliknięciu w poniższą stronę tytułową