rozmiar czcionki: A | A | A

365 mln zł na modernizację węzła wodnego

05.01.2012 13:11

Na wiosnę pełną parą ruszą prace przeciwpowodziowe na Odrze we Wrocławiu. Przetargi już ogłoszono. Inwestycja o wartości 1,4 mld zł będzie współfinansowana z funduszy unijnych.

Zmodernizowany Wrocławski Węzeł Wodny - inwestycja o wartości 1,4 mld zł to trzeci co do wielkości projekt środowiskowy w Polsce. Ma on ochronić przed powodzią 600 tys. mieszkańców Wrocławia i okolic i zabezpieczyć obszar o powierzchni 14 tys. hektarów. Dziś Regionalny Zarząd  Gospodarki Wodnej we Wrocławiu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisali umowę na dofinansowanie projektu „Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego” kwotą 365 mln zł. W uroczystości uczestniczyli marszałek Rafał Jurkowlaniec i wojewoda Aleksander Skorupa.

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego obejmuje trzy odrębne grupy zadań inwestycyjnych:
a)    zwiększenie przepustowości koryta Odry (część Projektu POPDO realizowana przez RZGW we Wrocławiu);
b)    poprawę stanu technicznego istniejących obwałowań Odry (część Projektu POPDO realizowana przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu);
c)    budowę kanału ulgi Odra-Widawa, czyli modernizację kanału przerzutowego Odra-Widawa i przystosowanie doliny Widawy do przyjęcia zwiększonego przepływu powodziowego z Odry (część Projektu POPDO realizowana przez Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Wrocławiu).

Modernizacja WWW wykonana zgodnie z założeniami Studium wykonalności 2004, zapewni możliwość bezpiecznego przejścia przez Wrocław fali powodziowej o wielkości do 3100 m3/s, co oznacza zabezpieczenie przed powodzią podobną do tej z 1997 r.

Podpisana dziś umowa dotyczy zadań prowadzonych w celu zwiększenia przepustowości koryta Odry we Wrocławiu, do których zaliczamy takie inwestycje prowadzone przez RZGW jak:
1.    Modernizacja i udrożnienie kanału powodziowego wraz z międzywałem na odcinku od dolnego stanowiska jazu Bartoszowice do ujścia do Starej Odry
•    Pogłębienie i poszerzenie kanału powodziowego poniżej mostów Jagiellońskich;
•    Remont kanału i uporządkowanie międzywała powyżej mostów Jagiellońskich do ubezpieczeń dolnego stanowiska jazu Bartoszowice;
•    Remont progu jazu Zacisze pod mostami Jagiellońskimi;
•    Udrożnienie mostu Swojczyckiego (Chrobrego).

2.    Udrożnienie Starej Odry od dolnego stanowiska jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich
Rzeka na rozpatrywanym odcinku pełni zasadniczą funkcję jako droga wodna. Wykorzystywana jest również jako miejsce sportów wodnych. Tereny zalewowe ograniczone naturalną skarpą lub wałami stanowią miejsce spacerów i rekreacji.
Zakres prac:
•    Poszerzenie koryta rzeki;
•    Wzmocnienie i ubezpieczenie podpór mostowych.;
•    Rozbudowa jazu Różanka - dobudowanie czwartego przęsła o szerokości 25m, wraz ze sterownią;
•    Udrożnienie jazu Psie Pole i jazu Szczytniki dla dwukierunkowej migracji ryb.

3.     Przystosowanie Kanału Miejskiego do przepuszczania wód powodziowych
Zadanie zlokalizowane na terenie Wrocławia w obrębie Placu Grunwaldzkiego i ulicy Kleczkowskiej obejmuje:
•    Udrożnienie i ubezpieczenie koryta Kanału Miejskiego;
•    Udrożnienie i ubezpieczenie konstrukcji mostów (Warszawskich drogowych, Warszawskiego kolejowego, Trzebnickiego, Osobowickiego), pogłębienie dna oraz wzmocnienie podstaw fundamentów;
•    Modernizacja bramy powodziowej i śluzy miejskiej.

4.     Przebudowa koryta Odry na odcinku od mostów kolejowych Poznańskich do ujścia Widawy
•    Udrożnienie koryta Odry od mostów Poznańskich do jazu Rędzin, a potem do ujścia Widawy;
•    poszerzenie koryta do 100m w dnie, remont uszkodzonych ubezpieczeń brzegów oraz formowanie nowych skarp;
•    pogłębienie wejść do portów Popowice oraz Kozanów.

5.     Przystosowanie stopnia Rędzin do przepuszczania wód powodziowych

6.     Modernizacja bulwarów Odry Śródmiejskiej
•    Modernizacja bulwarów na odcinku od mostu Grunwaldzkiego do mostów  Tumskiego i Piaskowego, następnie do mostu Uniwersyteckiego, potem do mostów R. Dmowskiego na Odrze Południowej i mostów Mieszczańskich na Odrze Północnej i wreszcie do ujścia do Starej Odry.

7.     Przebudowa jazu Wrocław I