rozmiar czcionki: A | A | A

Posiedzenie Prezydium WRDS WD

19.02.2019 09:45

Działalność zakładów Toyota Motor Manufacturing Poland spółka z o.o. w Wałbrzychu
i Jelczu Laskowicach w kontekście Ustawy o elektromobilności, którą przedstawił Dariusz Mikołajczak, Wiceprezes TMMP ds. Korporacyjnych, była głównym tematem posiedzenia Prezydium WRDS WD. Spotkanie prowadził Paweł Hreniak, Przewodniczący WRDS WD, Wojewoda Dolnośląski.

Z wnioskiem o przedstawienie sytuacji Toyoty Manufacturing Poland, jednego z największych inwestorów zagranicznych na Dolnym Śląsku, wystąpił Marcin Kowalski, Wiceprezes Dolnośląskich Pracodawców. W myśl zapisów nowej Ustawy o elektromobilności, według Dolnośląskich Pracodawców, zakłady Toyoty - produkujące napędy do samochodów
o napędzie hybrydowym – są wyłączone z procesu wykorzystania mechanizmów, które mają być zachętą tworzenia transportu niskoemisyjnego. Prezes Mikołajczak przedstawił członkom Prezydium działalność i strategiczne plany firmy, a szczególnie nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne produkowanych napędów w kontekście kierunków rozwoju motoryzacji niskoemisyjnej zarówno w Europie, jak i w Polsce. Prezes Toyoty zaprezentował także plany otwarcia centrum badawczo-rozwojowego Toyoty, gdzie będą opracowywane i doskonalone nowe rozwiązania w dziedzinie napędów niskoemisyjnych samochodów. W trakcie dyskusji członkowie Prezydium zwrócili uwagę, że działalność Toyoty wpisuje się w założenia Strategii Inteligentnych Specjalizacji, według których na Dolnym Śląsku wiodącą specjalizacją jest przemysł motoryzacyjny i tworzenie nowych rozwiązań jeśli chodzi o silniki samochodowe. Mówił o tym Marek Woron, Kanclerz Loży Dolnośląskiej BCC. Dodał też, że napędy hybrydowe, wg powyższej strategii, powinny być rozwijane. Mają być one niezbędnym elementem w budowaniu technologii niskoemisyjnej w produkcji motoryzacyjnej. Radosław Mechliński, wiceprzewodniczący Zarządu Regionu Dolny Śląsk NSZZ „Solidarność”, zwrócił uwagę, że działalność Toyoty Manufacturing Poland ma duży wpływ na rozwój dolnośląskich przedsiębiorców, firma jest rzetelnym pracodawcą, jednym z pierwszych inwestorów zagranicznych na Dolnym Śląsku. Pracodawcą, który systematycznie zwiększa zatrudnienie, a szczególnie na obszarach zagrożonych bezrobociem.
Po dyskusji ustalono, że na najbliższym posiedzeniu Prezydium zostanie przedstawiony projekt stanowiska zwracającego uwagę na problem dyskryminowania producentów napędów hybrydowych. Ma ono także być apelem do odpowiednich ministerstw o kontynuowanie rozmów na ten temat. Działalność Toyoty w Polsce z punktu widzenia regionu dolnośląskiego ma bardzo istotne znaczenie także w kontekście innowacyjności.
Ponadto podczas posiedzenia Prezydium partnerzy społeczni podpisali:
- Porozumienia Partnerów Społecznych w sprawie podziału mandantów w WRDS WD;
- Zaakceptowanie projektu uchwały nr 1/2019 r. w sprawie liczby przedstawicieli reprezentatywnych organizacji związkowych i reprezentatywnych organizacji pracodawców w składzie Rady;
- Stanowisko w sprawie: zmiany zapisu Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Ustalono także:
- termin posiedzenia Prezydium na temat sporu zbiorowego w firmie Maintpartner ASI sp. z o.o. oraz listę zaproszonych gości; (5 marca 2019 r.)
- termin posiedzenia WRDS WD, na którym zostaną mianowani nowi członkowie oraz omawiane będą tematy: inwestycyjne plany Rządu RP – infrastruktura, Wody Polskie oraz inwestycje PKP PLK, Koleje Dolnośląskie (wstępny termin 29 marca).