rozmiar czcionki: A | A | A

Konferencje dwudniowe w maju 2011

W dniach 23-24.05.2011 r. oraz 25-26.05.2011 r. w Hotelu Jan w Wojcieszycach, a także w dniach 30-31.05.2011 r. w Hotelu Kudowa w Kudowie Zdroju miały miejsce konferencje dwudniowe dla tutorów szkolnych pt: Programy rozwojowe szansą osiągnięć edukacyjnych uczniów.
Tutoring to metoda zindywidualizowanej pracy z uczniem, uwzględniająca jego specyficzne potrzeby i możliwości. Tutor powinien stawać w pozycji partnera ucznia, a nie jego mentora. W konferencjach majowych wzięło udział łącznie 249 tutorów szkolnych, prowadzących zajęcia tutoringowe w szkołach biorących udział w projekcie Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji.
W ramach otwarcia konferencji, p. Danuta Zawilla, Koordynator projektu, a w wypadku konferencji w Kudowie Zdroju, p. Krystyna Haładaj, Kierownik zespołu konsultantów, dokonała prezentacji Projektu na bieżącym etapie realizacji oraz podsumowała I etap jego realizacji.
Następnie p. Krystyna Salitra, Tutor zewnętrzny, wprowadziła w problematykę konferencji, mówiła o przedmiocie, celach, adresatach i o prowadzących konferencję.
Po krótkiej przerwie rozpoczęły się zajęcia warsztatowe w grupach, na których uczestnicy prezentowali swoje sukcesy tutorskie. Opowiadali m.in. o doświadczeniach budujących sukces ucznia w zakresie wzmacniania jego pewności siebie, o sposobach diagnozowania słabych i mocnych stron ucznia i wykorzystaniu wyników tych diagnoz w trakcie zajęć tutorskich.
W drugiej części natomiast nastąpiła prezentacja wyników pracy w grupach.
Ostatnim punktem tego dnia były konsultacje merytoryczne dla Tutorów szkolnych prowadzone przez Tutorów zewnętrznych, p. Krystynę Salitrę i p. Małgorzatę Lubańską.
Drugi dzień rozpoczął się prezentacjami wypracowanych przez szkoły działań, które doprowadziły do sukcesów zarówno ucznia, jak i samego tutora. Szkoły mogły także przedstawić swoje programy rozwojowe. Było też miejsce na omówienie prezentacji i dyskusję. Ta część była prowadzona przez Tutorów zewnętrznych oraz Konsultantów DODN.
Po przerwie kawowej nastąpiło podsumowanie działań warsztatowych oraz prezentacja przykładów planów rozwojowych uczniów.
Na zakończenie uczestnicy wprowadzeni zostali, przez konsultanta DODN, do zadań związanych z przygotowaniem materiałów do publikacji podsumowującej pod kątem wymogów merytorycznych i technicznych.
W podsumowaniu konferencji był czas na odpowiedzi na pytania uczestników.
Z ankiet ewaluacyjnych wynika, że głównym powodem przybycia była chęć zdobycia i wymiany doświadczeń, poszerzenie wiadomości odnośnie tutoringu,  redagowania i tworzenia planów rozwojowych, możliwość wielu rozmów, pogłębienie wiedzy dotyczącej tutoringu, potrzeba ciągłego doskonalenia się.
Jako plusy konferencji wymieniano głównie cudowne miejsce na konferencję, świetne warunki zakwaterowania, ciekawą atmosferę, cenną wymianę doświadczeń, możliwość rozwinięcia kompetencji tutorskich, pogłębienie problemu pisania własnych programów przez dzieci, wymianę doświadczeń w zakresie dobrych praktyk, ewaluację pracy tutora, wyznaczenie kierunku pracy, możliwość podzielenia się z innymi tutorami  pomysłami na prowadzenie zajęć, wymiana doświadczeń zawodowych.

Anna Lulewicz
Starszy referent ds. promocji projektu
„Dolnośląska szkoła liderem projakościowych zmian w polskim systemie edukacji”

23-24 maj 2011 – Wojcieszyce

25-26 maja 2011 – Wojcieszyce

30-31 maja 2011 – Kudowa Zdrój