rozmiar czcionki: A | A | A

Wmurowanie kamienia węgielnego A4-S8

16.11.2009 15:44

16 listopada 2009 wmurowano symboliczny kamień węgielny pod budowę łącznika Aglomeracyjnego A4-S8, zwanego jezdnią wschodnią drogi wojewódzkiej Bielany Łany Długołęka.

Oficjalne rozpoczęcie prac budowlanych potwierdzili m.in.: Marszałek Województwa Dolnośląskiego Marek Łapiński, Przewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Jerzy Pokój, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Grzegorz Roman oraz przedstawiciele wykonawcy – Skanska S.A., a także licznie zgromadzeni Goście – wśród nich parlamentarzyści, radni sejmiku, przedstawiciele władz samorządowych oraz kościelnych. Budowę poświęcił biskup pomocniczy Archidiecezji Wrocławskiej ks. Edward Janiak.   
Inwestycja jest efektem koncepcji „Zielonego Światła” - radykalnego przyspieszenia budowy dróg i mostów na Dolnym Śląsku. Dzięki jej przyjęciu ruszyła budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia i innych ważnych dróg na Dolnym Śląsku.

Długość całej trasy, która ma w przyszłości połączyć autostradę A4 z drogą na Warszawę S8, wyniesie 38 km. Aktualnie budowany odcinek to ponad 5 km, a jego budowa będzie kosztowała ponad 215 milionów zł.

Pierwszy odcinek Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8 to najtrudniejszy inżynieryjnie i technicznie fragment budowy obwodnicy. Wykonawca rozpocznie prace od ul. Stawowej w Siechnicach, a zakończy na ul. Odrzańskiej w Łanach.

W ramach tego zadania zostaną wybudowane 3 mosty nad Oławą i Odrą (o długości od 102 do 286 metrów), dwie estakady nad terenami zalewowymi (obie będą miały po 612 metrów długości) oraz l4-metrowy wiadukt drogowy nad ul. Odrzańską w Łanach. Na całym realizowanym odcinku drogi powstanie 15 przejść dla zwierząt.

Kontrakt obejmuje również przebudowę starej i budowę nowej infrastruktury technicznej (wodociągu, gazociągu, kanalizacji deszczowej, sanitarnej, sieci elektroenergetycznej i teletechnicznej). Wzdłuż całej trasy zostaną zbudowane ciągi piesze i ścieżki rowerowe, a na terenach zabudowanych zamontowanych aż 200 m2 ekranów akustycznych.

W ramach kompensat przyrodniczych wykonawca jest zobowiązany posadzić 32 hektary lasów, wykonać staw o powierzchni 2500 m2 oraz w okresie trwania inwestycji kosić 120 hektarów łąk na terenie pomiędzy korytem rzeki Oławy, planowaną trasą drogi, a południowym wałem terenu zalewowego Oławy.

Termin zakończenia prac przewidziany umową to 31 stycznia 2013 roku, ale wykonawca zobowiązał się do wcześniejszego zakończenia prac, być może już w połowie 2012 roku.

W Wieloletnim Programie Inwestycyjnym dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013 na realizację Łącznika Aglomeracyjnego A4-S8 łącznie zabezpieczono prawie 785 mln zł,  z czego ok. 392 mln zł pochodzić ma z budżetu województwa dolnośląskiego, ok. 94 mln zł - z Regionalnego Programu Operacyjnego i ok. 299 mln zł z innych źródeł unijnych (np. POIŚ lub RPO WD).