rozmiar czcionki: A | A | A

Analiza bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich Dolnego Śląska w latach 2006-2008

02.04.2010 08:34

W związku z dynamicznym rozwojem transportu drogowego i wynikającym z tego wzrostem liczby wypadków na obszarze województwa podjęto próbę analizy istniejących zagrożeń w transporcie drogowym ze wskazaniem przyczyn, skutków oraz kompetencji w zakresie ich ograniczenia lub likwidacji.


Stosownie do „Programu wspierania systemu bezpieczeństwa województwa dolnośląskiego” w przedstawionym opracowaniu zawarto:
•    Analizę bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich województwa dolnośląskiego
•    Procedury efektywnego zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego na drogach wojewódzkich
Zawarte w opracowaniu zagadnienia będą przydatne do planowania przedsięwzięć
w zakresie poprawy bezpieczeństwa transportu a w szczególności bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Analiza powstała w oparciu o dane statystyczne zawarte w nowej bazie danych SEZAR (System Ewidencji Zdarzeń i Analiz Ruchu) powstałej w celu umożliwienia pobierania, gromadzenia i przetwarzania danych o kolizjach i wypadkach rejestrowanych przez Komendę Główną Policji w nowym Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji (SEWIK), który został wdrożony w służbach ruchu drogowego w lipcu 2006 roku.
Wnioski płynące z analizy:
Podstawową przyczyną wypadków drogowych na drogach wojewódzkich było:
1)    niedostosowanie prędkości pojazdów do warunków ruchu (31,2%),    
2)    nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu (17%),                             
3)    niezachowanie przez kierującego bezpiecznej odległości między pojazdami (15,5%).

             W związku z powyższym w oparciu o przedstawioną analizę wypadków w ruchu drogowym nadal zasadniczymi kierunkami działalności powinny być tworzenie oraz wspieranie inicjatyw w zakresie:
1.    Ciągłego doskonalenia (rozbudowy) istniejącego na bazie DSDiK Serwisu Informacji Drogowej (SID) mając na względzie szeroko rozumiane bezpieczeństwo w ruchu drogowym nie tylko w aspekcie profilaktyki ale również w odniesieniu do likwidacji skutków wypadków.
2.    Rozbudowy systemu monitorowania wybranych zachowań uczestników ruchu drogowego (fotoradary , radiowozy itp.),                              
3.    Profilaktyki poprzez  szkolenie dzieci i młodzieży oraz kadry w instytucjach samorządowych,
4.    Profilaktyki w ramach szkolenia kandydatów na kierowców. Opracowania programu wdrożeń nowych metod szkolenia początkujących kierowców, szkoleń doskonalących umiejętności kierowców i przeprowadzania testów powypadkowych
z wykorzystaniem nowych technologii, programów komputerowych i symulatorów jazdy w warunkach rzeczywistych,       
5.    Poprawy inżynierii ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem miejsc niebezpiecznych (skrzyżowań, łuków dróg itp.) oraz miejsc o dużym natężeniu ruchu w aspekcie wykorzystania nowych technologii budowy dróg zwiększających bezpieczeństwo ruchu drogowego,
6.    Opracowanie procedur szerszego niż ma to miejsce obecnie uwzględniania zagadnień BRD w procesie planowania, projektowania inwestycji drogowych,

Zachęcamy do zapoznania się z wynikami analizy (pobierz plik pdf)