rozmiar czcionki: A | A | A

Kolejne 24 europejskie szkoły wyższe dołączają do europejskiego obszaru edukacji

10.07.2020 11:11

Europejskie szkoły wyższe to międzynarodowe partnerstwa – sojusze instytucji szkolnictwa wyższego z całej UE, które współpracują na rzecz studentów, wykładowców i społeczeństw. Komisja Europejska opublikowała dziś listę kolejnych 24 europejskich szkół wyższych, które dołączą do 17 sojuszy wybranych jeszcze w 2019 r. Dzięki wsparciu finansowemu z programów Erasmus+ i Horyzont 2020 przyczyniają się one do zwiększenia stopnia włączenia i cyfryzacji europejskiego szkolnictwa wyższego, a także do poprawy jego jakości i atrakcyjności.

Jak zauważył Margaritis Schinas, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za promowanie europejskiego stylu życia: Działaniem tym Komisja odpowiada na apele ze strony studentów o większą swobodę studiowania w całej Europie, ze strony wykładowców i naukowców o lepsze możliwości dzielenia się wiedzą oraz ze strony instytucji szkolnictwa wyższego o łączenie zasobów. Dzięki zaangażowaniu 41 europejskich szkół wyższych – partnerstw, w których uczestniczy 280 instytucji i które wspierane są z budżetu UE kwotą 287 mln euro – europejski obszar edukacji staje się dla wielu faktem.

Marija Gabriel, komisarz ds. innowacji, badań naukowych, kultury, edukacji i młodzieży, powiedziała: Cieszę się, że w ramach 41 europejskich szkół wyższych w projekt zaangażowana jest obecnie cała gama różnorodnych instytucji szkolnictwa wyższego ze wszystkich państw członkowskich, a także spoza UE. Okres pandemii COVID-19 pokazał, że pogłębiona współpraca transgraniczna, interdyscyplinarna i międzykulturowa jest jedynym sposobem na wyjście z kryzysu i budowanie odporności. Europejskie szkoły wyższe są jednym z filarów europejskiego obszaru edukacji.

Wybrane spośród 62 wniosków 24 nowe europejskie szkoły wyższe są partnerstwami zrzeszającymi łącznie 165 instytucji szkolnictwa wyższego z 26 państw członkowskich i innych krajów uczestniczących w programie Erasmus+ (zob. załącznik). Pogłębią one współpracę między zrzeszonymi w nich instytucjami, ich pracownikami i studentami. Ułatwią także dzielenie się zasobami, materialnymi i internetowymi, a także kursami, wiedzą fachową, danymi i infrastrukturą. Bliższa współpraca pozwoli instytucjom zwiększyć swoje zdolności radzenia sobie z wyzwaniami, przed którymi stoją w okresie wychodzenia z kryzysu, a także z tymi, które mogą pojawić się w przyszłości. Pomoże im to we wspieraniu transformacji ekologicznej i cyfrowej w sposób sprzyjający włączeniu społecznemu i z korzyścią zarówno dla swoich studentów, jak i wszystkich Europejczyków.

Pierwsze sukcesy europejskich szkół wyższych

Komisja przeprowadziła niedawno badanie opinii wśród pierwszych 17 europejskich szkół wyższych, wybranych w zeszłym roku. Jak wynika z sondażu, 96% instytucji jest zdania, że byłyby lepiej przygotowane do stawienia czoła pandemii COVID-19, gdyby sojusz, w którym biorą udział, był już w pełni operacyjny (partnerstwa te rozpoczęły działalność dopiero od 6 do 9 miesięcy temu). Ponad 60% z nich uważa, że udział w partnerstwie pomógł im w radzeniu sobie z obecnymi trudnościami związanymi z kryzysem. Jest to m.in. zasługą takich działań, jak tworzenie wirtualnych kampusów międzyuniwersyteckich oferujących wspólne kursy, łączące elementy stacjonarne i wirtualne, a także wspólne jednostki nauczania włączone do programów nauczania wszystkich uczelni członkowskich. Europejskie szkoły wyższe mają również na celu wspieranie uczenia się przez całe życie – umożliwiają osobom w każdym wieku uzyskanie dyplomów w wąskich dziedzinach po ukończeniu krótkich kursów lub modułów.

W inicjatywie dotyczącej europejskich szkół wyższych uczestniczą różnorodne szkoły wyższe, w tym uniwersytety nauk stosowanych, politechniki, szkoły filmu i mediów, a także uniwersytety prowadzące szeroko zakrojoną działalność badawczą i naukową. Weźmie w niej udział łącznie około 280 instytucji szkolnictwa wyższego ze stolic i z mniejszych ośrodków wszystkich państw członkowskich i krajów spoza UE. Każdy sojusz składa się średnio z siedmiu instytucji szkolnictwa wyższego. Niektóre partnerstwa są szeroko zakrojone i obejmują wszystkie dyscypliny, podczas gdy inne dotyczą tylko pojedynczych dziedzin, jak na przykład zrównoważonego rozwoju, zdrowia i jakości życia, cyfryzacji i sztucznej inteligencji, sztuki, inżynierii czy badań przestrzeni kosmicznej.

Na wsparcie wszystkich 41 europejskich szkół wyższych Komisja przeznaczy łączne środki w wysokości do 287 mln euro. Sojusze otrzymują do 5 mln euro z programu Erasmus+ i do 2 mln euro z programu Horyzont 2020 na okres trzech lat, co ma im pomóc rozpocząć realizację ich planów oraz zachęcić inne instytucje szkolnictwa wyższego z całej UE do pójścia w ich ślady. Finansowanie z obu programów jest ważnym elementem wzmacniającym interakcje między europejskim obszarem edukacji a europejską przestrzenią badawczą. Postępy każdego sojuszu są ściśle monitorowane.

W ramach długoterminowego budżetu UE na lata 2021–2027 Komisja zaproponowała wdrożenie inicjatywy europejskich szkół wyższych w ramach programu Erasmus, w synergii z programem Horyzont Europa i innymi instrumentami UE.

Kontekst

Przed Szczytem Społecznym w Göteborgu, który odbył się w listopadzie 2017 r., Komisja Europejska zwróciła się do przywódców Unii Europejskiej z propozycją inicjatywy dotyczącej europejskich szkół wyższych, która miała stanowić część ogólnej wizji utworzenia do 2025 r. europejskiego obszaru edukacji. Rada Europejska zatwierdziła tę inicjatywę w grudniu 2017 r., wzywając do powołania do 2024 r. co najmniej 20 europejskich szkół wyższych. Koncepcja europejskich szkół wyższych została opracowana pod kierunkiem Komisji Europejskiej, w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi, instytucjami szkolnictwa wyższego i organizacjami studenckimi.

Dalsze informacje:
- zestawienie informacji
- inicjatywa dotycząca europejskich szkół wyższych


Żródło: Komisja Europejska